„SIEGFRIED” pojawił się w Gdańsku w sierpniu 1925 r. za sprawą firmy Lübziner Dampfergenossenschaft G.m.b.H, Lübzin [ dz.Lubczyna woj. zachodniopomorskie] jego portem macierzystym był Danzig. Ten zbudowany w 1909 roku w stoczni Gebruder Sachsenberg w Rosslau statek miał 31,87 m długości, 5,32 m szerokości i 80 cm zanurzenia. Posiadał dwie maszyny parowe po 60 KM każda. Zanim pojawił się w Gdańsku pływał w Halle nad rzeką Saale u Karla Demera. W maju 1916 roku zmienił banderę na holenderską pływając w Hollandsche Scheepsverband Mij w Amsterdamie. Pod koniec roku 1918 lub 1919 trafił do Ernsta Rothera z Charlottenburga , który był maklerem morskim. Prawdopodobnie w 1921 roku trafił do Königsberga do firmy Wischke & Reimer, pływając na Zalewie Wiślanym i Zatoce Gdańskiej. Jak już wspomniałem w sierpniu 1925 roku pojawił się w Gdańsku gdzie pracował przez 5 lat. W 1930 roku opuszcza Gdańsk i odpływa do Szczecina, Armatorem był Gustav Schulz [Stettin] po roku 1945 armator przeniósł się do Loitz nad rzeką Peene a potem do Wiek na Rugii. W 1951 r. statek nabył Bruno Langwald z Berlina Müggelheim i Karl Steinhöfel z Birkenwerder nazywając go „ELLI-MIENE”. Złomowany w 1957 roku.
Przy okazji mam pytanie do Miro skąd pochodzi to zdjęcie ze statkiem "Siegfried".
Opisuje tu losy pewnego gdańskiego statku, który pływał w Gdańsku zarówno w okresie Wolnego Miasta jak po roku 1945.
„KAROL WÓJCIK”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „ALEKSANDRA”; ex „NEUFÄHR; ex „GUSTAV VON HAKEN”; ex „OBERBÜRGERMEISTER WITTING.
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI
ROK BUDOWY: IV.1901
STOCZNIA: Maschinenbau Ansalt, Eisengiesserei und Dampfkessel Fabrik Hermann Paucksch, A.G., Landsberg am Warthe [dz. Gorzów Wielkoopolski] [Niemcy]
NR. BUD.: 1
DANE TECHNICZNE:
1901 r.
długość całkowita: 37,80 m; długość m.p.: 35,20 m; szerokość na wręgach: 5,81 m; szerokość całkowita: 6,02 m ; wysokość burt: - 2,35 m; zanurzenie max: 0,76 m.; nośność: 102,2 t.
1958 r.
długość całkowita: 37,80 m; długość m.p.: 35,76 m; szerokość całkowita: 5,90 m ; wysokość burt: 2,34 m; wysokość zanurzenie max.:1,46 m.; nośność: 48 t; pojemność brutto: 146 RT; pojemność netto: 48 RT.
1966 r.
długość całkowita: 37,80 m; szerokość całkowita: 6,15 m ; wysokość burt: 2,34 m; zanurzenie max.:1,60 m.; nośność: 48 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1901:
2 maszyny parowe podwójnego rozprężania; dwu cylindrowe; prod.: Ansalt, Eisengiesserei und Dampfkessel Fabrik Hermann Paucksch, A.G., Landsberg am Warthe [dz. Gorzów Wielkoopolski] 1900 r. moc: 130 KM; ilość obrotów: 248/min.
1929
2 maszyny parowe podwójnego rozprężania; 2 cylindrowe systemu Compoud; prod. F.Schichau Werft, Elbing; rok prod.: 1882; o mocy łącznej: 160 KM; numery fabryczne: 819 i 820; średnica cylindrów: 260 x 450 mm; skok tłoka: 260 mm.
Urządzenia elektryczne: 1 prądnica o mocy 5 kV = 110 V
1960:
2 silniki wysokoprężne typu: 6DV 224; 6 cylindrowe; prod.: VEB. Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg [NRD]; rok. prod.:1959; nr fabr.: 26638 i 26639; o mocy łącznej 300 KM; średnica cylindrów: 175 mm; skok tłoka: 240 mm.
Urządzenia elektryczne: 1 prądnica o mocy 5 kV = 220 V.
KOTŁY PAROWE
1901
1 kocioł parowy prod.: Eisengiesserei und Dampfkessel Fabrik Hermann Paucksch, A.G., Landsberg am Warthe [dz. Gorzów Wielkopolski] ciśnienie: 9 atm.
1952
1 kocioł parowy szkocki prod.: Zakłady Urządzeń Technicznych w Gliwicach; rok prod. 1951; numer fabr.: 2209; pow.ogrzewania: 80 m2; ciśnienie: 8,5 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 śruby ; prędkość: 18 km/godz..; załoga: 6 osób + 424 pasażerów
PORT MACIERZYSTY:
Gdańsk
ARMATOR:
P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku
NUMERY REJESTRACYJNE:
201 [BSR. Posen] 13 [BSR Stralsund]; 625 [BSR Danzig]; 670 [RDW Tczew.] Gd-I-61 [IŻŚr., Gdańsk]
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako luksusowy statek pasażerski dla 500 osób. Nazwany „OBERBÜRGERMEISTER WITTING” armatorem statku byli: radca Hermann Wengel, tajny radca Julius Haller, kpt. Carl Grothe z Poznania i inż. Robert Briese z Hohensaaten [D]. Zwodowany 20 marca 1901 r. Koszt budowy wyniósł 46.000 marek niemieckich. 6 maja 1901 r. statek podczas inagurycyjnego rejsu z nadburmistrzem Wittingiem na pokładzie wpłynął w niewłaściwe przęsło mostu Chwaliszewskiego [wówcz. Wallischbrücke] w Poznaniu i staranował łodzie rybackie trzy z nich zatapiając. „Oberbürgermeister Witting” pływał z Poznania do Owińska, Dębiny Rodojewa i Puszczykowa. W dniu 4 marca 1902 roku dotychczasowi właściciele sprzedali statek firmie Posener Dampfer Gesellschaft [D], która eksploatowała go do grudnia 1917 roku. Wtedy statek nabył Carl Wothe z Stralsundu za 35.000 marek. W lutym nowy armator nazwał statek „GUSTAV VON HAKEN” i eksploatował w rejsach na Rugię.
11 października 1919 r. firma Weichsel Danziger Dampschiffahrt und Seebad A.G. z Gdańska nabyła parowiec za 98. 000 marek. Skierowany do stoczni Kaiserlische Werft w Gdańsku został znacznie przebudowany, wymieniono okna na bulaje, statek otrzymał nową sterówkę, komin oraz agregat prądotwórczy. Remont skończyła już stocznia Danziger Werft. Nazwany „NEUFÄHR” pływał z Gdańska [Danzig] do Palczewa [Palschau] a potem do Elbląga [Elbing] [DZ]. W 1928 r. „Neufähr” został skierowany do stoczni Wojana w Gdańsku gdzie wstawiono mu 2 maszyny parowe zakupione od Gustava Pohlmana za 8.500 guldenów gdańskich pochodziły one ze statku „Vistula” ex „Holm” ex „Prinz Heinrich” i pochodziły z 1882 roku. W połowie lat trzydziestych XX w. pływał do Sopotu [Zoppot] a po roku 1939 na Hel [Hela] i Gdyni [Gotenhafen]. Od września 1939 r. pływał pod banderą niemiecką, jako iż Wolne Miasto Gdańsk zostało wcielone do III Rzeszy. W październiku 1941 r. firma zmieniła nazwę na Weichsel Danziger Dampschiffahrt A.G. Zatopiony w marcu 1945 roku na skutek trafienia bombą lotniczą na Martwej Wiśle koło stoczni Wojana. Wydobyty w czerwcu 1946 roku został odholowany do ówczesnej Stoczni Nr 4 [dawn. Wojan Werft] tam po oględzinach uznano że statek jest uszkodzony w 80% i remont jest nieopłacalny. Jednak dyrekcja firmy Żegluga Gdańska Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia postanowiła że statek zostanie odbudowany. Nazwany „ALEKSANDRA” wszedł do ruchu w lipcu 1947 roku inaugurując rejs do Sopotu. [PL]. Kapitanem statku był Teodor Matecki. Podczas jednego z rejsów w sierpniu 1948 r. kpt. T. Matecki na 15 km rzeki Martwej Wisły przepłynął ze zbyt dużą prędkością obok statków PZW. Tczew, wytworzona fala wyrzuciła krypę na brzeg uszkadzając ją. W 1949 roku „Aleksandra” przekazana została do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Gdańsku [PL]. Pływał na linii Gdańsk-Elblag. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Warszawa Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku zmieniając nazwę na „KAROL WÓJCIK” . Skierowany do obsługi portów Zalewu Wiślanego, otrzymał sygnał wywoławczy SOAN. W 1952 r. otrzymał nowy kocioł parowy. W lipcu 1954 r. „Karol Wójcik” trafił do P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. Rok później zwiększono liczbę przewozonych osób z 280 do 424. Od 1956 roku kapitanem był Konrad Cichocki. W styczniu 1957 r. statek przejmuje P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. Od listopada 1958 roku w Stoczni Rzecznej w Elblągu dokonano przebudowy i wymiany maszyn parowych na silniki wysokoprężne. Do ruchu wrócił w 1960 r pod dowództwem kpt. Henryka Szymańskiego. Od 1965 roku kpt. był Roman Jastrzębski. W latach siedemdziesiątych XX w. powrócił do Gdańska i pływał na Westerplatte pod dowództwem kpt. Władysława Piecyka. Ostatnim kapitanem statku był Tadeusz Bartol. Wycofany w 1978 r. i złomowany na Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku-Stogach.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 14 listopada 2012
KWójcikwz1904-Model.jpg
Plik ściągnięto 20387 raz(y) 36,23 KB
KWojcikNeufahrwzór1935-Modelint.jpg
Plik ściągnięto 20387 raz(y) 19,02 KB
KWojcikAleksandrawers1947-Modelint.jpg
Plik ściągnięto 20387 raz(y) 22,07 KB
KWojcikers1955-Modelint.jpg
Plik ściągnięto 20387 raz(y) 26,07 KB
KWojcikers1964-Modelint.jpg
Plik ściągnięto 20387 raz(y) 40,6 KB
_________________ W.Danielewicz
Ostatnio zmieniony przez W.Danielewicz Sro Lis 14, 2012 12:12 pm, w całości zmieniany 3 razy
Wycofany w 1978 r. i złomowany na Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku-Stogach.
Chyba zacznę zbierać podpisy pod petycją wzywającą sejm RP, ewentualnie jakiś europarlament, do uchwalenia ustawy delegalizującej, a nawet penalizującej złomowanie statków
Witam,
Kolejne zdjęcia z tej samej kolekcji.
Żaglowce szkolne Regia Marine: "Cristoforo Colombo" i "Amerigo Vespucci" zacumowane w Gdańsku. Okręty były z oficjalną wizytą w Gdyni 26.08.1931 r i odwiedziły również Gdańsk.
Moment wodowania w dniu 31.10.1936 r w stoczni F.Schickau Danzig motorowca m/s "Tatra" dla norweskiego armatora Wilhelma Wilhelmsena Tansberga,
Pozdrawiam
Na zdjęciach zatytułowanych "drobiazgi na Motławie" stoją statki:po lewej pasażerski "ZOPPOT" z tyłu za nim "HECHT".
barki na Motławie. duża barka to polski ATLANTIC ładowność ok 960 t.
Statek w lodzie od rufy to "HECHT".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum